חוק שירותי תעופה
משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג נוסעים כנגד חברות תעופה לצורך קבלת פיצוי בגין עיכוב וביטול טיסות הן מכוח חוק שירותי תעופה והן מכוח התקנות האירופיות.
מעוניינים לקבל מידע נוסף? פנו אלינו
סרטון על חוק שירותי תעופה
לקוחות כותבים:
מה קובע חוק שירותי תעופה?
חוק שירותי תעופה הידוע גם בכינויו חוק טיבי הנו חוק צרכני במהותי, שנחקק בישראל בשנת 2012 ונועד: "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם…" (ציטוט מתוך דברי ההסבר להצעת החוק).
חוק שירותי תעופה קובע בין היתר כי במקרים של עיכובי וביטול טיסות, על חברות התעופה לספק לנוסעים הטבות בהתאם לזמן המתנה לטיסה (כגון: מזון ולינה במלון), ובמקרים של ביטול או עיכוב של מעל 8 שעות בטיסה, על חברות התעופה לשלם פיצוי כספי שאינו קשור לעגמת נפש ו/או לנזק, אלא מבוסס על מרחק הטיסה.
מהו שיעור הפיצוי מכוח חוק שירותי תעופה?
שיעור הפיצוי הכספי במסגרת חוק שירותי תעופה נע בין 1,300 ש"ח לטיסות עם המרחקים הכי קרובים לישראל של עד 2,000 ק"מ (כגון: יוון או קפריסין), לבין 2,080 ש"ח לטיסות לאירופה לטיסות שהמרחק שלהן הוא בין 2,000 ק"מ ועד 4,500 ק"מ (כגון: לונדון או פריז), ועד ל-3,120 ש"ח ליעדים הכי רחוקים במרחק של מעל 4,500 ק"מ (כגון: ארה"ב או תאילנד), והוא רלוונטי כאמור למקרים בהם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של מעל 8 שעות.
עיכוב בטיסה חוק אירופאי
חוק שירותי תעופה מבוסס על התקנות האירופיות החלות בנושא זה באיחוד האירופי משנת 2004 הנקראות: REGULATION (EC) No 261/2004. כך אף נכתב בדברי ההסבר להצעת חוק שירותי תעופה: "הוראות דומות להוראות החוק המוצע קבועות בתקנות שהתקין האיחוד האירופי בשנת 2004, שעניינן פיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של סירוב להטיס בטיסה, ביטול טיסה או עיכוב בהמראה…"
יחד עם זאת, קיימים מספר הבדלים בין חוק שירותי תעופה לבין התקנות האירופיות
ההבדל העיקרי הוא – שבמסגרת התקנות האירופיות זכאים הנוסעים לקבל פיצוי מחברת התעופה במקרים של ביטול טיסה או עיכוב בטיסה של מעל 3 שעות (זאת להבדיל מחוק שירותי תעופה הקובע כאמור זכאות לקבלת פיצוי במקרים של עיכוב בטיסה של מעל 8 שעות). בנוסף גם קיים הבדל בשיעור הפיצוי, כאשר במסגרת התקנות האירופיות הפיצוי נע בין 250 יורו ועד 600 יורו לנוסע.
פטור מתשלום פיצוי מכוח חוק שירותי תעופה
באילו מקרים תהיינה חברות התעופה פטורות מלשלם פיצוי?
במסגרת החוק נקבעו מספר חריגים לקבלת הפיצוי הכספי. החריג המרכזי קובע, כי במקרים בהם חברת התעופה הצליחה להוכיח שהעיכוב או ביטול הטיסה נגרם בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה ושהיא עשתה כל אשר ביכולתה כדי למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן נסיבות, תהא היא פטורה מתשלום פיצוי לנוסעים.