דף הבית
מאמרים אורחים
כיצד להתמודד נכון כנגד פתיחת הליכי הוצאה לפועל?

כיצד להתמודד נכון כנגד פתיחת הליכי הוצאה לפועל?

מדי שנה, נפתחים קרוב ל-300,000 אלף תיקי הוצאה לפועל חדשים ועימם נשאבים אל מעגל החייבים עשרות אלפי ישראלים – מרביתם אזרחים מן השורה. בידי מערכת ההוצאה לפועל כלים מבצעיים נוקשים שנועדו להפעיל לחלץ על החייב לשלם את חובו. בין היתר, בכוחה להוציא כנגד החייב צו עיכוב יציאה מהארץ, להגביל את רישיון הנהיגה, להטיל עיקולים על חשבונות הבנק והמשכורת וכן על נכסי המקרקעין והרכב. על כל אלה יש להוסיף את הריביות הגבוהות המתווספות לקרן החוב מרגע פתיחת התיק. לצד זאת, חשוב לזכור כי דיני ההוצאה לפועל מעניקים לחייב כלים להתגונן בהליך. התמודדות נכונה עם תיק הוצאה לפועל כבר בתחילת הדרך תאפשר פתרון מיטבי ומזעור הנזקים הפוטנציאלים של ההליך.

 

כיצד נפתח הליך הוצאה לפועל?

 

באופן רשמי הליך הוצאה לפועל נפתח עם קבלת אזהרה אודות פתיחת התיק. לקבלת האזהרה קודם לרוב מכתב התראה מעורך דין בדבר קיומו של החוב ודרישת תשלום. במצב בו דרישות המכתב אינן נענות, ייפתח תיק ההוצאה לפועל ובמסגרתו תצא האזהרה הכוללת את פרטי התיק, החוב וכן את פרטי הזוכים והחייבים. באזהרה מפורטים פרקי הזמן הקבועים להגשת בקשות מטעם החייב או להתייצבות לחקירת יכולת. המצאת האזהרה לחייב היא מועד מכונן בתיק ההוצאה לפועל מפני שרק לאחריה ובחלוף המועד הקבוע להסדרת החוב ניתן יהיה לבצע פעולות גבייה בתיק.

 

מה ניתן לעשות כדי להתגונן בהליך הוצאה לפועל?

 

התעלמות מתיק הוצאה לפועל שנפתח לא תשרת את טובת החייב ועלולה לרוב להחמיר את המצב. יחד עם זאת, חשוב שלא לפעול מתוך לחץ ולשלם חובות שנפרעו או שאינם לגיטימיים. ישנן אפשרויות חוקיות להתנגד לחוב הוצאה לפועל, כדוגמת טענת "פרעתי" אותה יכול להגיש חייב הטוען שפרע את חובו, או בקשת התנגדות לביצוע שטר המאפשרת להשיג על הגשת שטר חוב או שיק לביצוע. במקרה בו החייב אינו חולק על קיומו של החוב ישנה אפשרות להגיע להסדר חובות מול הזוכים או לקבל צו תשלומים בהתאם ליכולת הכלכלית. חשוב במקרים אלה להתייעץ עם עורך דין מומחה לייצוג חייבים בהוצאה לפועל לצורך התאמת תוכנית פעולה שתבטיח את סגירת תיק ההוצאה לפועל וסיום החוב, תוך שמירה על האינטרסים של החייב.

 

הסדר חוב מול הזוכים

 

גם לאחר שנפתחו הליכי הוצאה לפועל ניתן להגיע להסדר חוב מול הזוכים בתיק. הסדרים אלה הם הסכמי פשרה בין הצדדים במסגרתם מוסכם על פירעון חלקי של החוב, הסרת עיקולים והגבלות מהחייב וסגירת התיק. מדובר באינטרס משותף של הצדדים – הזוכה מקבל לידיו סכום נכבד מהחוב במהרה, בעוד החייב מקבל הנחה משמעותית על החוב המלא. הסדר חוב מאפשר לחייב לשלם את חובו תוך פגיעה מינימלית בשגרת החיים. הגעה להסדר חוב היא תולדה של משא ומתן ויצירת אמון בין הצדדים ולשם כך, נדרש ייצוג של עורך דין מנוסה בתחום.

 

אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

מעוניינים לקבל מידע נוסף?