דף הבית
מאמרים
פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר – Overbooking

פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר – Overbooking

פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר - Overbooking

 

התייצבתם בשדה התעופה ולפתע נציגי חברת התעופה הודיעו לכם שאתם לא יכולים לעלות לטיסה עקב רישום יתר – Overbooking?

 

כדאי שתדעו מה חברות התעופה מחויבות לספק לכם במקרה של ביטול טיסה והאם תהיו זכאים לקבל פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר – Overbooking?

מה זה רישום יתר- Overbooking בטיסה?

 

מצב של רישום יתר הוא תופעה מוכרת בעולם התעופה, שמתרחשת בדרך כלל כאשר חברת התעופה מנפיקה כרטיסי טיסה עבור כמות נוסעים גדולה יותר מאשר כמות המושבים במטוס בפועל, מתוך הנחה שלא כל הנוסעים יתייצבו לטיסה במועד או בכלל. תופעה זו אף הוכרה במסגרת חוק שירותי תעופה בישראל, בה מוגדר מצב של רישום יתר כמצב של "רישום מקומות מוזמנים בכלי טיס, שאישר מפעיל טיסה, מארגן או מי מטעמם, במספר העולה כל קיבולת כלי הטיס".

מה מחויבת חברת התעופה לעשות במקרים אלה ומה היא מחויבת לספק?

 

החוק קובע הסדר מיוחד למצב בו חברת התעופה מסרבת להטיס נוסע בטיסה שהונפק לו כרטיס טיסה, לרבות עקב רישום יתר. במקרים כאלה על נציגי חברת התעופה לפנות תחילה אל הנוסעים הרשומים בטיסה, ולבדוק אם יש ביניהם נוסעים שמוכנים לוותר על מקומם בטיסה לטובת הנוסעים האחרים שלא הורשו לעלות על הטיסה בתמורה שתוסכם בין אותו נוסע לחברת התעופה.

 

נוסע שחברת התעופה סירבה להטיסו ולא הסכים לוותר על מקומו בטיסה תמורת הפיצוי שהוצע לו (לדוגמה תמורת כרטיסי טיסה חינם או שדרוג למחלקת עסקים), זכאי לקבל מחברת התעופה שירותי סיוע ללא תשלום (הכוללים מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, הסעות, ושתי שיחות טלפון ומשלוח מייל או פקס), וכן לפי בחירתו – השבת התמורה עבור כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.

באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר – Overbooking?

 

גם אם חברת התעופה סיפקה על חשבונה לנוסעים – לינה במלון, מזון ושתיה, וגם אם השיבה להם את התמורה עבור הכרטיס, עדין יהיו הנוסעים זכאים לקבל במקרים של אובר בוקינג/רישום יתר – פיצוי על ביטול טיסה במזומן, שיעורו תלוי במרחק האווירי של הטיסה, ונע בין 1,280 ₪ לכל נוסע ליעדים הכי קרובים לעד 3,120 ₪ ליעדים הכי רחוקים מישראל .

מתי הנוסע לא יהיה זכאי לקבל פיצוי מלא או בכלל?

 

אם חברת התעופה הציעה לנוסע כרטיס טיסה חלופי והנוסע הסכים, רשאית חברת התעופה להפחית במחצית את סכום הפיצוי שיהיה הוא זכאי לקבל, אם האיחור בנחיתה ביעד הסופי שלו לא עלה על 4 שעות אם מרחק הטיסה אינו עולה על 2,000 ק"מ, או לא עלה עד 5 שעות אם מרחק הטיסה הוא עד 4,500 ק"מ, או לא עלה עד 6 שעות אם מרחק הטיסה עלה על 4,500 ק"מ. יחד עם זאת, אם חברת התעופה סירבה להטיס את הנוסע בין היתר בשל טעמי ביטחון, או בשל מצב בריאותו, או בשל חשש לפגיעה בבטיחות הטיסה, לא יהיה הנוסע זכאי לקבל פיצוי כספי.

מה לעשות כדי למנוע מצב של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה עקב רישום יתר?

 

על מנת להפחית את הסיכוי להיקלע למצב כזה, מומלץ להגיע לדלפק חברת התעופה למעלה מ-3 שעות לפני הטיסה, או לבצע רישום מוקדם לטיסה דרך אתר חברת התעופה באינטרנט, שכן בדרך כלל הנוסעים שנרשמו אחרונים לטיסה הם אלה שיהיו חשופים להורדתם מהטיסה עקב רישום יתר.

מה קורה אם סירבו לעלות אתכם למטוס בגלל סיבות ביטחוניות?

 

כאשר חברת התעופה מסרבת לעלות את הנוסע בשל טעמי ביטחון, הוא לא יהיה זכאי לקבל פיצוי. אך אם הנוסע הוכיח כי הוא הגיע לשדה 3 שעות לפני מועד המראת הטיסה, ושיתף פעולה במהלך הבדיקות הביטחוניות שנערכו לו, ובתום בדיקות אלה נמצא כי ניתן להטיסו, וכל מסמכי הנסיעה שהיו בידיו היו תקינים (כגון: דרכון וכרטיסי טיסה), הוא כן יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי.

טיסת הנוסעים מבוקרשט בוטלה ויקבלו פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר – overbooking בסך 13 אלף ₪

 

בפסק דין שניתן על-ידי בית משפט ל- תביעות קטנות בעכו, נדונה תביעה של 3 נוסעים כנגד חברת תעופה שיצאו לטיול מאורגן ברומניה, וכאשר הם הגיעו לשדה בבוקרשט כדי לטוס חזרה ארצה, נאמר להם כי הם לא יכולים לעלות לטיסה בגלל רישום יתר, ונאלצו לחזור ארצה רק למחרת בבוקר.

 

בתביעה טענו הנוסעים בין היתר, כי חברת התעופה לא פנתה לשאר הנוסעים בטיסה כדי לברר אם מישהו מהם מוכן לוותר על מקומו, לא יידעה אותם על כך שמגיע להם לקבל פיצוי, לא דאגה לאוכל כשר, ולא אפשרה להם לבצע שיחות טלפון על חשבונה. חברת התעופה טענה מנגד בין היתר, כי היא פנתה לנוסעי הטיסה וביקשה מהם לעבור לטיסה חלופית, אך הם סירבו. עוד היא טענה כי היא הציעה לנוסעים לקבל פיצוי או כרטיסי טיסה, והם בחרו לקבל כפיצוי כרטיסי טיסה, וכי הם היו יכולים לעשות שימוש בטלפון הנייד שלהם ולרכוש מזון, ולקבל החזר כנגד קבלות עבור הוצאות אלה.

 

השופט קיבל את התביעה, וחייב את חברת התעופה לשלם לנוסעים פיצוי על ביטול טיסה עקב רישום יתר – overbooking בסך כ-12 אלף ₪. מסכום זה זיכה כל נוסע בסכום של 3,790 ₪, הכולל 1,290 ₪ (פיצוי כספי בהתאם למרחק האווירי בין בוקרשט לתל-אביב), ו- 2,500 ₪ (בגין אי אספקת שירותי סיוע). בנוסף ו חייב את חברת התעופה לשלם לכל אחד מהם הוצאות משפט בסך 500 ₪. בפסק הדין קבע השופט על סמך הראיות שהובאו בפניו, כי חברת התעופה לא עמדה בחובתה לספק לנוסעים מזון כשר ומשקאות, לא סיפקה להם שירותי תקשורת, ולא יידעה אותם על כך שהם זכאים לקבל שירותים אלה.

 

אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

מעוניינים לקבל מידע נוסף?