דף הבית
מאמרים אורחים
כיצד לנהוג במקרה של הטרדה מינית בעבודה?

כיצד לנהוג במקרה של הטרדה מינית בעבודה?

בשנים האחרונות עלתה המודעות בנוגע לחומרת ההטרדות המיניות לא רק במישור הפיזי ( כמו מעשים מגונים או אונס ) אלא גם במישור המילולי. כיום ישנה הבנה כי גם פגיעות מיניות המתבטאות באופן מילולי פוגעות בקורבן ובמקרה של הטרדה מינית בעבודה, הפגיעות המיניות פוגעות בזכות העובד/ת לסביבת עבודה בטוחה. בכדי להתמודד עם בעיית ההטרדות המיניות נחקק החוק למניעת הטרדה מינית. החוק עוסק בהטרדות מיניות ככלל ומחמיר במידה וההטרדה בוצעה במסגרת העבודה.

 

מה הם המעשים הנחשבים להטרדה מינית?

הטרדה מינית הינה התנהגות בעלת אופי מיני אשר פוגעת בכבוד, בחירות, בפרטיות ובזכות לשוויון של המוטרד/ת. החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי כל אחד מהמעשים הבאים נחשב להטרדה מינית:

  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני – במסגרת יחסי מרות, ההצעות ייחשבו כהטרדה מינית גם אם המוטרד/ת לא הביעו חוסר עניין.
  • התייחסות חוזרות בעלות אופי מיני – התייחסות חוזרות אשר מתמקדות במיניות של המוטרד/ת או במיניות של בן אדם, במקרה של יחסי מרות, ההתייחסות החוזרות ייחשבו כהטרדה גם אם המוטרד/ת לא הביעו חוסר עניין.
  • אמירות משפילות ומבזות– אמירות אשר מופנות לאדם ביחס למינו או למיניותו או לנטייתו המינית, בעלות אופי מיני שיש בהן התייחסות משפילה, מבזה ואשר פוגעת בכבודו.
  • הפצת סרטונים, תמונות והקלטות בעלות אופי מיני של אדם ללא הסכמתו– כאשר אדם לא נתן את הסכמתו לפרסום סרטונים, תמונות או הקלטות שהינו מופיע בהם והינם בעלות אופי מיני. הפצה או פרסום תמונות, סרטונים או הקלטות מהוות עבירה פלילית אשר עונשה הוא עד 5 שנות מאסר.
  • מעשים מגונים– מעשה לשם סיפוק, ביזוי או גירוי מיני, לדוגמא: נגיעה בישבן, נשיקה בעלת אופי מיני, אוננות בפרהסיה, חיבוק בעל אופי מיני ונגיעה בחזה. גם מעשה אשר נחשב תמים ייבחן בהתאם לנסיבות. מעשים מגונים הינם עבירה פלילית והעונש בגינם עשוי להגיע עד 10 שנות מאסר.
  • סחיטה באיומים– במידה והמעשה אשר האדם נדרש לעשות הינו בעל אופי מיני במסגרת הסחיטה הדבר ייחשב להטרדה מינית. סחיטה באיומים הינה עבירה פלילית שעונשה עד 7 שנות מאסר, במידה והמאוים/ת נכנע/ה לאיום והמעשה בוצע, העונש הצפוי למאיים/ת הוא עד 9 שנות מאסר.

 

במידה וחווית הטרדה מינית במקום עבודתך, כך תוכל/י לפעול

  • הגשת תלונה לאחראי במקום העבודה – אחריות המעסיק למנות אדם במקום העבודה אשר אחראי על נושא מניעת ההטרדות המיניות. במידה וחווית הטרדה מינית במקום עבודתך ניתך להגיש תלונה לאחראי ותפקידו הוא לקבל ולברר את התלונות. על האחראי לכתוב דו"ח בתום הליך הבירור הכולל סיכום אודות בירור התלונה והמלצותיו לגבי המשך הטיפול בתלונה על ידי המעסיק. על המעסיק לבצע החלטה בעניין ולמסור למתלונן/ת, לאדם אשר נגדו הוגשה התלונה ולאחראי למניעת הטרדות מיניות, הודעה מנומקת בנוגע להחלטתו. עפ"י החוק האדם עשר נגדו הוגשה התלונה והמתלונן/ת רשאים לעיין בדו"ח שערך האחראי.
  • הגשת תלונה במשטרה – הטרדה מינית הינה עבירה פלילית אשר ביצועה צפוי להגיע לעונש מאסר. מי שנפגע/ת מהטרדה מינית יכול/ה להגיש תלונה במשטרה, במהלך החקירה הנפגע/ת רשאי/ת לבחור את מין חוקר/ת המקרה. מרכזי הסיוע לנפגעי אונס ותקיפה מינית מפעילים פרויקט אשר מטרתו ללוות את הנפגעים בהליך הפלילי, מרגע הגשת תלונה במשטרה ועד סיום ההליכים. ניתן ליצור קשר עם מרכזי הסיוע בטלפון – 1202 לנשים ובטלפון -1203 לגברים מכל רחבי הארץ.
  • הגשת תביעת פיצויים לבית הדין לעבודה – הנפגעים מהטרדה מינית או התנכלות הקשורה בהטרדה מינית רשאים להגיש תביעה לפיצוי כספי. אם ההטרדה התבצעה במקום עבודתם הינם רשאים להגיש תביעה אזרחית לבית הדין לעבודה. ניתן להגיד את התביעה כנגד המטריד/ה וכנגד מקום העבודה ובית הדין לעבוד רשאי לפסוק על פיצוי בגין נזקים מוכחים או פיצוי כספי ללא הוכחת נזק. לפני הגשת התביעה מומלץ להתייעץ עם עורך דין.
  • התפטרות וקבלת פיצויים – עובד/ת שעבד/ה לפחות שנה במקום העבודה והתפטר/ה בעקבות הטרדה מינית זכאי/ת לקבל פיצויי פיטורים. על העובד/ת להתריע בפני המעסיק על ההתפטרות ועל הנסיבות אשר הובילו להגשת מכתב ההתפטרות.
  • הגשת תביעה לדמי פגיעה מביטוח לאומי – עובדים אשר אינם מסוגלים לעבוד עקב פגיעה מינית בעבודתם, יכולים להיות זכאים לדמי פגיעה מביטוח לאומי, דמי הפגיעה נועדו לפצות על אובדן ההכנסה. דמי הפגיעה משלומים לא יותר מ-13 שבועות ומי שקיבל את דמי הפגיעה אך נותר עם נכות, עשוי להיות זכאי לגמלת נכות מהעבודה.

 

אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

 

 

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף?