דף הבית
מאמרים אורחים
התמודדות מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

התמודדות מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

נהיגה ברכב היא חלק משמעותי מחיינו, ומאפשרת לנו להתנייד ממקום למקום בקלות ובמהירות. אדם שרישיון הנהיגה שלו נשלל או מעוכב – חווה קשיים הנוגעים לתחומים רבים – החל מקושי להתפרנס ולהגיע לעבודה, דרך קושי להגיע למוסד הלימודים ועד לפגיעה חמורה בחופש התנועה במקרים של מגורים באזור המרוחק מנתיבי תחבורה ציבורית.

 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא הגוף המוסמך להמליץ למשרד הרישוי בדבר אי כשירות של נהג לבצע את משימת הנהיגה. סמכות זו ניתנה למכון הרפואי מתוקף צו של שר הבריאות בשנת 1980. במסגרת הזימון, נערכות לנהג בדיקות רפואיות-כלליות, בדיקה של איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה/ו/או הפסיכיאטריה ועוד. עם סיום הבדיקות, המכון הרפואי ימליץ למשרד הרישוי את ההחלטה בנוגע לרישיון הנהיגה של הנהג, ומשרד הרישוי הוא זה שימסור לנהג את ההחלטה.

 

 

כמה ישראלים נשלחים בשנה לבדיקות במכון הרפואי, ומי מקבל זימון?

 

לבדיקה במכון הרפואי מגיעים בשנה כ-40 אלף איש בממוצע. הם נחלקים למספר אוכלוסיות:

  • נהגים המבקשים רישיון עבור רכב משא או רכב ציבורי – משאית, אוטובוס, מונית וכיוצ"ב
  • נהגים נכים ומבקשי רישיון הסובלים מבעיות רפואיות העלולות להשפיע על יכולתם לנהוג – למשל מחלות לב, מחלות הפוגעות בראייה, מחלת פרקינסון ועוד.
  • נהגים אשר סובלים ממחלות נפשיות הפוגעות בתפקודם הקוגניטיבי – למשל מחלות אשר פוגעות בכושר השיפוט וביכולת ההתמצאות בזמן ובמקום
  • נהגים אשר עברו עבירות תנועה חמורות או מרובות וכן נהגים לאחר תום תקופת שלילת רישיון ממושכת
  • נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים
  • נהגים שהורשעו בבית משפט בגין שימוש באלכוהול ו/או סמים, גם אם לא נתפסו בנהיגה תחת השפעת אלכוהול ו/או סמים

 

 

החשיבות להגיע מוכנים לוועדה

 

יום הבדיקות המתקיים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא קריטי ומשמעותי לרישיון הנהיגה של הנבדק מסביר עורך דין תאונות דרכים אהוד פאי. משכך החשיבות הגבוהה למוכנות הנהג או מבקש הרישיון ולפיזור אי-הוודאות לקראת התהליך. במסגרת הזימון, יתבצעו בדיקות בהתאם לסיבת ההפניה, והנהג יעבור סדרה של שאלות. אי-המלצה מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים היא אמנם לא סוף פסוק וניתן לערער עליה – אך זה הופך את התהליך כולו לארוך ומייגע יותר.

 

כיצד ניתן להתכונן לוועדה?

 

ראשית, מומלץ להגיע לבדיקה במכון הרפואי לאחר שינת לילה טובה וארוחת בוקר על מנת להיות ערניים בבדיקות השונות ובפרט בשיחות עם גורמי המקצוע ובבדיקות האינדיקטור שבוחן מהירות תגובה ויכולת לתפעל מספר אביזרים במקביל. כמו כן, היות והוועדה היא רפואית והיא חותמת את היום, חשוב להצטייד בחוות דעת של רופא מומחה אשר ממליץ על החזרת/מתן רישיון נהיגה. למסמכים רפואיים אלה יש משקל כבד. בנוסף, מומלץ להסתייע בעורך דין תעבורתי אשר מכיר את התהליך הצפוי במרב"ד ואת הלך הרוח בוועדה, ויוכל להכין את הנהג.

 

ערעור על החלטת הוועדה

 

הוועדה של המכון הרפואי יכולה לקבל אחת מ-3 החלטות: שלילת רישיון הנהיגה, החזרת רישיון הנהיגה לנהג או החזרת רישיון הנהיגה בתנאים מגבילים. חשוב לדעת כי החלטת המרב"ד מתקבלת במשרד הרישוי כהמלצה, והוא אינו מחויב לפעול על פיה. לכן, אם אתם אינכם מרוצים מהחלטת המרב"ד – תוכלו לערער עליה בוועדת ערר בתוך 30 יום מהיום בו התקבלה ההודעה ממשרד הרישוי. ועדת הערר היא חשובה לא פחות מהוועדה הרפואית של המרב"ד, שכן החלטתה תהיה כמעט סופית. על מנת לערער על וועדת הערר יש להגיע לערכאות משפטיות או לחלופין להמתין פרק זמן של שנה לוועדה חוזרת. על כן, אם אתם חשים שנפגעתם מהחלטת הוועדה הרפואית ופניכם לערעור – חשוב שעורך דין ייצג אתכם.

 

 

הגעה לוועדה בליווי עורך דין – איך זה יכול לעזור לכם?

 

עבור כל מי שהתקבלה בעניינו החלטה של שלילת רישיון הנהיגה, אין מנוס מייצוג של עורך דין תעבורה בערר, שכן פסילת רישיון הנהיגה בשלב זה תגרור את הנהג לתהליך ארוך ויקר. ייצוג על ידי עורך דין תעבורה מגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להשבת רישיון הנהיגה שפסל, על ידי כך שעורך הדין מכיר את החוק, הפסיקות והתקדימים המחייבות את הוועדה, ומודע לזכויותיו של הנהג. נוסף על כך, עורך הדין קורא היטב את החומר הרפואי הקיים בעניינו של הנהג ודואג לצרף חומרים רפואיים נוספים שביכולתם לשנות את החלטת הוועדה.

 

כמו כן, הבנת נימוקי הדחייה מטעם הוועדה של המכון הרפואי היא שלב חשוב בהכנת הנימוקים לוועדת הערר. למען הסר ספק, אין שום טעם לחזור בוועדת ערר על אותם המסרים שנאמרו בוועדה הרפואית, אחרת התשובה תישאר בעינה עומדת. הסטטיסטיקה מוכיחה שנהגים אשר עברו את תהליך הבדיקות ביחד עם עו"ד מומחה ו/או ייוצגו ע"י עורך דין תעבורה מומחה בוועדות השונות, הצליחו להשאיר בידם את רישיון הנהיגה שלהם.

 

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף?