דף הבית
איזה מידע אני זכאי לקבל לפני ניתוח?

איזה מידע אני זכאי לקבל לפני ניתוח?

מתן מידע מקיף הנו חובתו של הרופא על פי החוק, ולכן גם אם אתם נתקלים ברופא לא חברותי במיוחד, עדין מומלץ לא להתבייש ולשאול את כל השאלות הנדרשות, על מנת שיהיה בידכם את כל הנתונים כדי להחליט אם לבצע את הניתוח, והאם להפקיד בידיו של אותו רופא את גופכם.

מרבית הניתוחים מבוצעים מתוך בחירה חופשית, ללא דחיפות בזמן, וללא צורך רפואי ממשי. בניתוחים כאלה, נקבע בפסיקה כי על הרופא חלה חובה מוגברת למסור מידע והסברים למטופלים (כך למשל נקבע, כי החתמת מטופל על טופס הסכמה דקות לפני כניסתו לניתוח אינה מקובלת).

על כן, בטרם קביעת תור לניתוח, חובה לקיים עם הרופא פגישה אישית, במסגרתה יש לקבל את כל הפרטים אודות הניתוח המתוכנן, כגון - מהלך הניתוח, סיבוכים וזיהומים אפשריים או צלקות, יתרונות וחסרונות של הניתוח, אילו תופעות לווי עשויות להיות לו, כמה זמן צפויה להיערך תקופת ההחלמה, ומהם סיכונים הכרוכים בביצוע הניתוח וסיכויי הצלחתו. בנוסף, רצוי לשאול האם ישנן אלטרנטיביות או טיפולים אחרים מלבד הניתוח (אל תספקו בפגישה עם נציג מכירות או בחתימה וקריאה על טופס, תדרשו להיפגש אישית עם הרופא).
חשוב לבדוק בטרם הניתוח, האם הרופא הוא בעל מיומנות וניסיון בתחום של הניתוח הספציפי שאותו אתם עתידים לבצע אצלו, ולשאול אותו כמה ניתוחים מסוג זה הוא ביצע לאחרונה. כמו כן, רצוי לבקש ממנו לציין זאת בכתב על גבי טופס ההזמנה של הניתוח. בנוסף, מומלץ לבקש מהרופא או ממרפאתו טלפונים של מטופלים שביצעו אצלו לאחרונה את הניתוח, על מנת לשמוע מהם את חוות דעת.

זכרו כי קיימים ניתוחים שעשויים להיות מורכבים. לכן, נדרש מהמנתח להיות בעל ניסיון ומיומנות, שכן, ביצוע ניתוח על-ידי רופא שאינו מספיק מיומן, עשוי להשליך על ההליך כולו, החל מאי ביצוע הבדיקות הנדרשות, אי שקילת השיקולים הנדרשים, ותוצאות הניתוח.
החוק אוסר על אדם להשתמש בתואר "מומחה", אלא אם הוכר ככזה על-ידי משרד הבריאות וביחס לתחום התמחות ספציפי שבו קיימת התמחות רפואית רשמית בישראל. לכן, מומלץ בעת פגישתכם עם הרופא לבקש לראות אישור רשמי מטעם משרד הבריאות, המאשר כי הנו רופא מומחה בתחום הכירורגיה הפלסטית. כמו כן, מומלץ להיכנס לאתר של משרד הבריאות (ניתן לרשום במנוע החיפוש "משרד הבריאות חיפוש רופאים") ושם לבדוק, בין היתר, את סוג מומחיותו של הרופא ובאיזו שנה קיבל את רישיונו.
על הרופא לתת לכם זמן סביר ממועד הפגישה לשקול האם ברצונכם לבצע את הניתוח או לא, והאם לבצעו אצל אותו רופא. לצורך כך, בתום הפגישה שתערכו עם הרופא בה יוסבר לכם על הניתוח, ביקשו לקבל לעיון בבית חומר אודות הניתוח בשפה מובנת לכם. במידה ובמעמד הפגישה תתבקשו כבר לחתום על טופס הזמנה לביצוע הניתוח ולשלם מקדמה, ביקשו לציין מפורשות על גבי טופס זה, כי תהיה לכם זכות בתוך 14 ימים ממועד זה, לבקש לבטל את ההזמנה ולקבל החזר מלא על כספכם. כמובן, שעדיף להימנע מחתימה או תשלום לפני שהחלטתם בלב שלם על ביצוע הניתוח ועל זהות הרופא שיבצע לכם אותו.

מעוניינים לקבל מידע נוסף?