דף הבית
מאמרים
פיצוי על טיסה שבוטלה

פיצוי על טיסה שבוטלה

בית המשפט לתביעות קטנות חייב את חברת יונייטד לשלם לנוסעים פיצוי על טיסה שבוטלה בסך 10 אלף₪ מכוח חוק שירותי תעופה, בעקבות עיכוב בטיסה שגרם לנוסעים להחמיץ את טיסת ההמשך שלהם לישראל.

 

טענות הנוסעים

 

במסגרת כתב התביעה שהגישו שלושת הנוסעים (זוג הורים ובתם) בה ביקשו לקבל פיצוי על טיסה שבוטלה נטען בין היתר, כי הם רכשו כרטיסים לטיסה שהופעלה על-ידי חברת התעופה יונייטד מדנוור לתל אביב אשר כללה עצירת ביניים בשדה התעופה ניוארק, במסגרתם נקבע כי הטיסה הראשונה מדנוור אל ניוארק תהמריא ביום 4.4.18 בשעה 15:20, וטיסת המשך מניוארק לתל אביב תמריא באותו היום בשעה 22:50.

 

אולם לטענתם שהם הגיעו לשדה התעופה בדנוור נמסר להם להפתעתם כי טיסתם לניוארק נדחתה, ולכן הם פנו לנציגי חברת התעופה יונייטד והסבו את תשומת לבם לכך שעליהם להגיע לטיסת ההמשך לתל אביב. בתגובה לכך, אמרו להם נציגי חברת התעופה כי אין להם מה לדאוג וטיסת ההמשך תמתין להם בשדה התעופה בניוארק.

 

אולם בסופו של יום הטיסה מדנוור המריאה באיחור של כשעתיים, בעוד שטיסת ההמשך של הנוסעים לא המתינה להם זאת למרות שהיא המריאה כ-9 דקות בלבד לפני נחיתתם, ולכן נדרשו הנוסעים לעבור לטיסה חלופית אשר המריאה באיחור של כ-18 שעות ביחס לטיסה המקורית.

 

במסגרת התביעה טענו הנוסעים כי הם זכאים לקבל פיצוי על טיסה שבוטלה, מאחר והיה על חברת התעופה במקרה זה לנקוט באמצעים המקובלים על מנת לאפשר להם להספיק לטיסת ההמשך. כך למשל, היה עליה להצמיד אליהם נציג קרקע שהיה יכול להוביל אותם ישירות לטיסת ההמשך, וכן כי היה על חברת התעופה לעכב את המראת טיסת ההמשך במספר דקות. אולם לטענתם, מאחר ויונייטד לא נקטה באמצעים אלה, הם הפסידו את טיסת ההמשך.

 

עוד טענו הנוסעים, כי ביטול הטיסה גרם להם לנזק מאחר והם שומרי מצוות, בעוד שהעברתם לטיסה החלופית גרמה להם לחלל את חג הפסח, וכן כי במהלך זמן ההמתנה לטיסה החלופית לא סופק להם מזון כשר ואף גם לא סופק להם מזון כשר במהלך הטיסה החלופית עצמה.

ליצירת קשר עם משרדנו:

חברת התעופה טענה כי היא פטורה מלשלם פיצוי על טיסה שבוטלה

 

מנגד טענה חברת התעופה יונייטד בין היתר, כי הנוסעים אינם זכאים לקבל פיצוי על טיסה שבוטלה, מאחר והעיכוב בטיסה הראשונה מדנוור אשר גרם להם להחמיץ את טיסת ההמשך לתל אביב נגרם בשל נסיבות בלתי מתוכננות שלא היו בשליטת חברת התעופה, שמקורן היה בהוראות רשויות הפיקוח בשדה התעופה בדנוור וצירפה לכתב הגנתה דוחות פנימיים שלה שלטענתה הוכיחו טענה זו. עוד טענה יונייטד, כי טיסת ההמשך לתל אביב עוכבה על-ידה למשך כ-25 דקות אך לא ניתן היה לעכב אותה מעבר לכך על מנת להמתין להגעתם של הנוסעים, וכי היא סיפקה לנוסעיםאת השירותים הנדרשים עד להמראת טיסת ההמשך החלופית, לרבות מלון וכלכלה.

 

החלטת בית המשפט

 

השופטת קרן מרגולין-פלדמן מבית משפט לתביעות קטנות בחיפה, החליטה לקבל את התביעה וחייבה את יונייטד לשלם לשלושת הנוסעים פיצוי על ביטול טיסה בסך של 10,000 ₪. סכום זה כלל פיצוי על טיסה שבוטלה בסך 9,270 ₪ מכוח חוק שירותי תעופה, וכן חייבה את חברת התעופה לשלם לנוסעים פיצוי נוסף הנקרא פיצויים לדוגמה בסך של 730 ש"ח "בשל הפרת חובת הנתבעת לדאוג לתובעים למזון כשר".

 

במסגרת פסק הדין, השופטת התייחסה לטענת הנוסעים שהגישו במעמד הדיון רשימת קודים פנימית של יונייטד, שהוכיחה לטענתם שעיקר העיכוב בטיסה כפי שתועד בדו"ח שהגישה יונייטד בעצמה לבית המשפט, נבע דווקא בגלל נסיבות שקשורות להתנהלותה של יונייטד, ובניגוד לטענות שנטענו על-ידי יונייטד על כך שהעיכוב בטיסה נגרם בשל הוראות רשויות הפיקוח בשדה התעופה בדנוור.

 

בתוך כך קבעה השופטת, כי יונייטד לא הוכיחה שהנסיבות שגרמו לעיכוב הטיסה לא היו בשליטתה כנדרש בחוק, וכי היה מצופה ממנה להציג את רשימת הקודים בעצמה על מנת להוכיח את טענותיה: "הואיל וכאמור הנטל להוכיח מה היו נסיבות העיכוב, כמו גם הנטל להוכיח שלא ניתן היה למנוע את העיכוב גם אם הייתה עושה הנתבעת כל אשר ביכולתה מוטל על הנתבעת, ומצופה היה כי הנתבעת תציג מלכתחילה לפני ביהמ"ש את רשימת הקודים על מנת להוכיח טענתה…", כך קבעה השופטת בפסק הדין.

 

פרטי התיק: תביעות קטנות 31539-05-18 פלס ואח' נ' יונייטד

אין באמור לעיל בכדי להוות יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

מעוניינים לקבל מידע נוסף?