דף הבית
מאמרים
פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה

משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג נוסעים כנגד חברות תעופה מכל העולם לקבלת פיצוי על ביטול טיסה, וייצג במהלך השנים האחרונות מאות נוסעים בתחום זה. 

טופס

[contact-form-7 404 "לא נמצא"]

אילו הטבות בחינם זכאים הנוסעים לקבל?

 

במסגרת חוק טיבי נקבע, כי על חברת התעופה לספק לנוסעים בחינם מספר סוגי הטבות, אשר זכאות קבלתם תלויה בזמן ההמתנה לטיסה.

 

איחור של שעתיים ומעלה

 

במקרים בהם הטיסה המריאה באיחור של שעתיים ומעלה, זכאים הנוסעים לקבל במהלך זמן המתנתם לטיסה החל משעת ההמתנה השלישית – מזון, משקאות ושירותי תקשורת (הכוללים 2 שיחות טלפון והודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני).

 

איחור של חמש שעות ומעלה

 

במקרים של עיכוב של למעלה מ-5 שעות בהמראת הטיסה, רשאים הנוסעים לקבל כרטיס טיסה חלופי או לבטל את טיסתם לגמרי (לפי בחירתם). על חברת התעופה להשיב לנוסעים את מלוא התמורה ששולמה על-ידם בעד כרטיס הטיסה, בתוך 21 ימים מהיום דרישתם בכתב.

 

יחד עם זאת, במידה והנוסעים החליטו למרות עיכוב הטיסה לעלות בסופו של דבר על הטיסה, כלומר לממש את כרטיס הטיסה, הם לא יהיו זכאים לקבל החזר של כרטיס הטיסה. בנוסף, במידה וההמתנה לטיסה כרוכה בשהייה של לילה, על חברת התעופה לספק לנוסעים לינה בבית מלון על חשבונה, וכן שירותי הסעה משדה התעופה אל המלון וחזרה.

 

מה עושים אם שילמתם על ארוחות ומלון?

 

במידה ובמהלך המתנתם לטיסה החלופית או לטיסה המעוכבת, נאלצתם לשאת בהוצאות כגון: לינה במלון, או מוניות, או מזון ושתיה, חובה לשמור את כל הקבלות עבור הוצאות אלה. שכן, על חברות התעופה להשיב לכם (כנגד קבלות) את עלויות אלה.

האם החוק רלוונטי גם לטיסות לואו-קוסט או צ'רטר?

 

החוק רלוונטי עבור כל סוגי הטיסות הממריאות מתחומי מדינת ישראל או אליה, לרבות טיסות לואו-קוסט, צ'רטר וכיו"ב, וכן גם בקשר לטיסות הכוללות חניות ביניים (קונקשיין). כך לדוגמה – אם טסתם בטיסת מתל-אביב לאיסטנבול וטיסה זו המריאה באיחור, וכתוצאה מכך הפסדתם את טיסת ההמשך, תהיו זכאים לקבל בחינם שירותי סיוע (כגון: שתיה, מלון וכיו"ב), וכן פיצוי כספי.

 

באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי על ביטול טיסה?

במקרים בהם הטיסה לא התקיימה (לרבות בשל רישום יתר), או המריאה באיחור של שמונה שעות לפחות, ללא הודעה מראש של 14 ימים לפחות, נחשבת אותה טיסה כטיסה שבוטלה.

 

במקרים כאלה, זכאים הנוסעים לקבל מחברת התעופה פיצוי על ביטול טיסה בתוך 45 ימים ממועד פנייתכם בכתב. על חברת התעופה לשלם לנוסעים את הפיצוי במזומן, בהעברה בנקאית או בהמחאה, אלא אם כן הנוסע הסכים במפורש ובכתב שהפיצוי ישולם לו בהמחאות נוסעים או באמצעי תשלום אחר (כגון: כרטיסי טיסה וכיו"ב).

 

 

איך נקבע הפיצוי הכספי?

 

הפיצוי הכספי אינו קשור למחיר ששולם עבור כרטיס הטיסה, אלא למרחק האווירי שבין יעד המוצא ליעד הסופי של הטיסה, ונע בין 1,290 ש"ח (ליעדים הקרובים ביותר) לבין 3,080 ש"ח (ליעדים הרחוקים ביותר).

 

פטור מתשלום פיצוי על ביטול טיסה

 

במסגרת החוק נקבעו מספר מקרים בהם חברת התעופה תהא פטורה מתשלום הפיצוי לנוסעים. כך לדוגמה, במידה והיא מוכיחה כי הטיסה בוטלה או עוכבה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטה (כגון: מזג אוויר סוער, מצב ביטחוני, או תקלה טכנית חריגה), היא תהא פטורה מתשלום הפיצוי.

 

יחד עם זאת גם במקרים כאלה, חברת התעופה עדין מחויבת לספק הטבות ללא תשלום (כגון: מזון, לינה במלון וכיו"ב). בנוסף, במידה וחברת התעופה הודיעה למעלה מ-14 ימים מראש על שינוי במועד הטיסה או ביטולה, לא יהיו הנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי.

מה קורה במקרים של הקדמת טיסה?

 

במקרים בהם הונפק לנוסע כרטיס לטיסה שמועד המראתה הוקדם ביותר מחמש שעות אך פחות משמונה שעות, והנוסע קיבל על כך הודעה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, הוא זכאי לקבל את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה (אם בחר לבטל את הטיסה) או כרטיס לטיסה חלופית (לפי בחירתו).

 

במידה ומועד המראתה של הטיסה הוקדם ביותר משמונה שעות והנוסע לא קיבל על כך הודעה בת 14 ימים מראש, הוא יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי.

האם על סוכנות הנסיעות לשלם פיצוי על ביטול טיסה?

החובה לספק לנוסעים את ההטבות או מתן פיצוי כספי – חלה על חברות התעופה, ולא על סוכנות הנסיעות, עליה חלה חובה "רק" לסייע לנוסעים לממש את זכויותיהם על פי החוק. כלומר סוכנות הנסיעות אינה הגורם הרלוונטי לפנות אליו בשביל לדרוש פיצוי. עם זאת, ישנם מקרים בהם חברות תיירות שוכרות מקומות בטיסות שכר, ובמקרים כאלה הן מוגדרות על פי החוק כ-"מארגן" הטיסה, וניתן לדרוש גם מהן פיצוי (בנוסף אל חבורת התעופה) ואת יתר ההטבות.

מה עושים אם חברת התעופה מסרבת לשלם פיצוי על ביטול טיסה

 

במידה וחברת התעופה מסרבת לשלם את הפיצוי הכספי מבלי שהוכיחה כי היא פטורה מתשלום, ניתן להגיש נגדה תביעה (בדרך כלל מדובר בתביעה המוגשת אל בית המשפט לתביעות קטנות), ובמסגרתה לבקש מבית המשפט לחייב את חברת התעופה בתשלום הפיצוי.

כמו כן, בית המשפט רשאי לחייב את חברת התעופה לשלם לנוסע פיצויים שאינם תלויים בנזק (פיצויים לדוגמה) בסכום של עד 10,280₪, במידה והנוסע הוכיח כי חברת התעופה לא סיפקה לו באופן מודע את ההטבות שעליה לספק במקרים של ביטול או עיכוב טיסה.

דוגמה לפסק דין - פיצוי על ביטול טיסה

 

בית המשפט חייב את חברת התעופה איבריה לשלם לנוסעת פיצוי על ביטול טיסה, לאחר שנקבע כי איבריה לא סיפקה כל הסבר לכך שהנוסעת לא הספיקה לעלות לטיסת המשך – דבר שגרם לה להגיע באיחור ליעדה של למעלה מ-20 שעות.

 

הנוסעת הגישה תביעה על סך של 15,320 ₪ כנגד חברת התעופה אמריקן איירליינס (שהנפיקה לה את כרטיסי הטיסה) וכן כנגד חברת התעופה איבריה (אשר הפעילה את הטיסות), במסגרתה היא דרשה לקבלת פיצוי על ביטול טיסה ועל עיכוב בטיסה שנגרמו לה, וכן על אי אספקת שירותי סיוע והטבות שהייתה היא זכאית לטענת לקבל במקרה זה בהתאם לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) התשע"ב-2012.

 

טענותיה של הנוסעת

 

במסגרת התביעה טענה הנוסעת בין היתר, כי היא הזמינה כרטיסים לטיסות מתל אביב לעיר שיקגו שבארה"ב וחזרה, אשר כללו חניות ביניים במדריד. לטענתה, בין מועד הזמנת הטיסות ועד למועד הטיסה בפועל, היא נדרשה לעבור טיפול רפואי כירורגי ברגלה, בעקבותיו היא נדרשה להגיע לטיסה באמצעות כיסא גלגלים.

 

לטענתה, במסגרת טיסת ההלוך מתל אביב לשיקגו היא החמיצה את טיסת ההמשך ממדריד לשיקגו ובשל כך הנפיקה לה חב' התעופה איבריה כרטיס לטיסה חלופית, בו התווספה לה עצירת ביניים בלונדון (בין מדריד לשיקגו), ומלונדון הייתה היא אמורה להמשיך לשיקגו. אולם לדבריה, הטיסה ממדריד ללונדון התעכבה, ולכן היא לא הספיקה להגיע לטיסת ההמשך הנוספת מלונדון לשיקגו. לאור זאת, חב' התעופה איבריה שוב הנפיקה לה כרטיס לטיסה חלופית מלונדון לשיקגו, כשבסופו של יום היא נחתה היא בשיקגו באיחור של כ-21 שעות ממועד הנחיתה המקורי.

 

במסגרת התביעה, דרשה הנוסעת לקבל פיצוי על ביטול טיסה מכוח בסך 3,070 ₪, פיצוי בסך 2,000 ש"ח בגין ליקויים שונים באספקת שירותי סיוע, ופיצוי ללא הוכחת נזק על פי חוק שירותי תעופה בסך של 10,250 ₪.

 

 

חברת התעופה טענה כי היא פטורה מתשלום פיצוי על ביטול טיסה

 

חברות התעופה טענו מנגד בין היתר, כי הנוסעת לא זכאית לקבל פיצוי על טיסה שבוטלה מאחר והאיחור שנגרם בטיסה הראשונה למדריד נגרם בשל נסיבות שלא היו בשליטתן, ובעת שהמטוס שהה באוויר, ולכן הוא נחת במדריד באיחור של כ-40 דקות. בעניין טיסה זו – החליט בית המשפט שהנוסעת אינה זכאית לפיצוי – מאחר והוצע לה טיסה חלופית שהייה אמורה להמריא כעבור שעתיים, ולכן קבע כי לאור הוראות חוק שירותי תעופה ותכליתו, אין זכאית הנוסעת לקבל פיצוי.

 

 

החלטת בית המשפט

 

בנוגע לטיסת ההמשך החלופית ממדריד ללונדון, אליה לא הספיקה הנוסעת להגיע לאור איחור בהמראת הטיסה ממדריד – קבע בית המשפט כי הנוסעת זכאית לקבל פיצוי על ביטול טיסה בסך של 3,070 ₪, מאחר ולא ניתן כל טעם על-ידי איבריה מדוע הנוסעת לא הספיקה להגיע לטיסה זו, בעוד שאיבריה נטלה עליה את האחריות לספק לה טיסה חלופית ושירותי סיוע.

 

"בנסיבות אלו משאיבריה לא הביאה ראיות שהיה בידה להביא על מנת ללמד על המועדים המדויקים בהם המריאו בפועל הטיסות השונות ומשלא ניתן כל הסבר סביר לכך שהתובעת לא הספיקה לעלות לטיסת ההמשך (זולת האיחור בטיסה מלונדון) ומשאיבריה אף נטלה על עצמה את האחריות לספק לתובעת טיסה חלופית ושירותי לינה, אני קובע, כי התובעת לא הספיקה להגיע לטיסת ההמשך מלונדון בשל האיחור בהמראה ובנחיתה של הטיסה ללונדון וכי בהתאם להוראות חוק שירותי תעופה, יש לראות בטיסת ההמשך מלונדון כטיסה שבוטלה המזכה את התובעת בפיצוי. על פי סעיף 6(א) לחוק שירותי תעופה." כך ציין השופט הקר בפסק הדין.

 

לאור זאת, בית המשפט חייב את חברת התעופה איבריה לשלם לנוסעת פיצוי בסך של 3,570 ₪, הכולל פיצוי על ביטול טיסה בסך של 3,070 ₪, וכן פיצוי בגין אי אספקת שירותי סיוע בהתאם לחוק שירותי תעופה בסך של 500 ₪. יחד עם זאת, בית המשפט דחה את בקשת הנוסעת לחייב את חברות התעופה בפיצויים לדוגמה, לאחר שהתרשם שהן פעלו בתום לב והציעו לנוסעת טיסות חלופיות ושירותי סיוע.

**פרטי פסק הדין – תאמ (ת"א) 18770-04-17‏ ‏ אמה קושנירסקי נ' אבריה ואמריקן איירליינס

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף?